26 Φεβρουαρίου, 2025

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΕΣΕΕ - Ορθός τρόπος διενέργειας Προσφορών μετά τις Εκπτώσεις

26 Φεβρουαρίου, 2025

Κυρίες και Κύριοι,

 Μία πάγια πρακτική των μελών μας είναι, μετά την λήξη της περιόδου των
τακτικών εκπτώσεων, να προχωρούν στη διενέργεια προσφορών. Ωστόσο, την
φετινή περίοδο και μετά την εισαγωγή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας μειώσεων
τιμών (ΥΑ 66877/2024 ΦΕΚ 5002Β΄) ισχύουν νέοι όροι και προϋποθέσεις και
χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή καθώς ο κίνδυνος για την επιβολή προστίμων είναι
μεγάλος.
Όπως σας έχουμε ήδη ενημερώσει, το άρθρο 9ι ν. 2251/1994, όπως
τροποποιήθηκε από το ν. 5111/2024, προβλέπει ότι σε κάθε ανακοίνωση περί
μείωσης τιμής αναγράφεται ρητά η προγενέστερη τιμή (αναφέρεται συχνά και ως
τιμή αναφοράς) βάσει της οποίας εφαρμόζεται η έκπτωση. Ως προγενέστερη
τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια του
χρονικού διαστήματος των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της
τιμής. Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από 30 ημέρες, ως
προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή στο χρονικό διάστημα που το
προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά. Αν η τιμή μειώνεται προοδευτικά κατά τη
διάρκεια 60 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής, ως
προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή που ίσχυε πριν από την εφαρμογή της
πρώτης από τις διαδοχικές μειώσεις τιμών. Ο κανόνας των 60 ημερών είναι
αυτός που χρησιμοποιείται «εντός» των εκπτώσεων και για να εφαρμοστεί
απαιτεί μόνο μειώσεις και όχι αυξομειώσεις. Εφόσον έχουμε αυξομειώσεις
στην τιμή, τότε επιστρέφουμε στον βασικό κανόνα της χαμηλότερης τιμής
των τελευταίων 30 ημερών.
Η διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων έτους 2025 λήγει την Παρασκευή, 28
Φεβρουαρίου. Ο έμπορος που επιθυμεί να προχωρήσει σε προσφορές
μετά την εκπτωτική περίοδο έχει τις εξής επιλογές:
- Αν θέλει να ξεκινήσει προσφορές αμέσως μετά τις εκπτώσεις, τότε
μπορεί να το κάνει μόνο με περαιτέρω μειώσεις από τις τιμές που είχε
 
Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Μητροπόλεως 42, Αθήνα, τηλ: 210 3259200. e-
mail: Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
εντός των τακτικών εκπτώσεων (ισχύει ο κανόνας της χαμηλότερης τιμής
των 60 ημερών έως το τέλος των προσφορών).
- Αν θέλει να επαναφέρει τις τιμές στα κανονικά επίπεδα για ένα
μικρό χρονικό διάστημα μετά τις εκπτώσεις, τότε μπορεί να το κάνει
αλλά στην περίπτωση αυτή η νέα προγενέστερη τιμή θα είναι αυτή των
τελευταίων 30 ημερών.
Παράδειγμα :
1. Έμπορος ξεκινάει τις εκπτώσεις ενός δεδομένου προϊόντος την 13 η
Ιανουαρίου, με προγενέστερη τιμή τα 100 € και έως τις 30 Ιανουαρίου
διαθέτει το προϊόν με έκπτωση 20% στα 80 €.  Στη συνέχεια, στις 16
Φεβρουαρίου προχωρά σε περαιτέρω μείωση και διαθέτει το προϊόν στα
70 € μέχρι το τέλος των εκπτώσεων.
Στις 16 Φεβρουαρίου, προγενέστερη τιμή ήταν τα 100 € με δεδομένο ότι
είχαμε προοδευτικές μειώσεις και βρισκόμασταν εντός του χρονικού
διαστήματος των 60 ημερών από την αρχική μείωση.
Μετά την πάροδο όμως των τακτικών εκπτώσεων και των 60 ημερών από τις
13 Ιανουαρίου π.χ 15 Μαρτίου δεν θα μπορεί να επικαλείται ως
προγενέστερη τιμή τα 100 € αλλά την νέα χαμηλότερη τιμή που θα έχει
διαμορφωθεί μέσα στις 60 προηγούμενες ημέρες ήτοι αυτή των 70 €, άρα η
τιμή προσφοράς θα πρέπει να είναι ακόμα χαμηλότερη.
2. Έμπορος ξεκινάει τις εκπτώσεις ενός δεδομένου προϊόντος την 13 η
Ιανουαρίου, με προγενέστερη τιμή τα 100 € και έως και 28 Φεβρουαρίου
διαθέτει το προϊόν με έκπτωση 20% στα 80 €.  Μετά την πάροδο των
τακτικών εκπτώσεων, το Σάββατο 1 η Μαρτίου, ο έμπορος επαναφέρει την
τιμή στα 100 €. Ακολούθως στις 10 Μαρτίου, αποφασίζει να προχωρήσει
σε προσφορές και τιμολογεί το προϊόν στα 85 €.
Οι προσφορά αυτή είναι παράνομη. Εφόσον υπάρχει αύξηση της τιμής,
ισχύει πλέον ο κανόνας των τελευταίων 30 ημερών οπότε η
προγενέστερη τιμή του ήταν αυτή που είχε στο τέλος των εκπτώσεων, ήτοι
τα 80 €. Για να είναι νόμιμη η προσφορά πρέπει το προϊόν να τιμολογηθεί το
περισσότερο στα 79 €.
Επιπλέον, όπως αναφέρεται στις κατευθυντήριες οδηγίες του Υπουργείου
Ανάπτυξης αλλά όπως και ο νόμος επιτάσσει, όταν ένας έμπορος επιθυμεί να
προωθήσει τα προϊόντα του με ισχυρισμούς σε σχέση με την τιμή, πρέπει να
αφιερώσει χρόνο και προσπάθεια εξασφαλίζοντας ότι ο ισχυρισμός είναι
διαφανής. Η προώθηση του προϊόντος μέσω της μειωμένης τιμής δεν πρέπει
σε καμία περίπτωση να θεωρηθεί ότι παραπλανάει τους καταναλωτές. Όλες οι
εμπορικές σας πρακτικές, όπως οι διαφημίσεις, προφορικές προσφορές,
σελίδες των προϊόντων στην ιστοσελίδα σας, που μπορεί να επηρεάσουν τη
απόφαση του καταναλωτή να αγοράσει τα προϊόντα σας πρέπει να
περιλαμβάνουν όλες τις πληροφορίες που χρειάζονται οι καταναλωτές για να
αποφασίσουν, οι οποίες πρέπει να είναι αληθείς, ακριβείς και σαφείς.
Η αξιολόγηση του κατά πόσον οι πληροφορίες έχουν παρασχεθεί με τον ορθό
τρόπο εξετάζεται κατά περίπτωση, μπορούμε όμως να σας δώσουμε μερικές
πρακτικές συμβουλές για να αυξήσετε τις πιθανότητές σας για συμμόρφωση:
 Χρησιμοποιήστε στα κείμενά σας έναν τύπο γραμματοσειράς που είναι
εύκολα αναγνώσιμη και αρκετά μεγάλου μεγέθους (π.χ. μέγεθος
γραμματοσειράς συγκρίσιμο με 14 Times New Roman γραμματοσειρά).
 
Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Μητροπόλεως 42, Αθήνα, τηλ: 210 3259200. e-
mail: Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
 Βεβαιωθείτε ότι τα γράμματα εμφανίζονται ευκρινώς στο χρώμα του
φόντου (π.χ. μαύρο σε λευκό - όχι φωτεινό κίτρινο σε λευκό)
 Αφήστε επαρκή χώρο μεταξύ των προτάσεων και των παραγράφων.
 Συντάξτε τα κείμενά σας σε σαφή γλώσσα.
Τονίζουμε για ακόμη μία φορά ότι, οι κυρώσεις για παραβίαση των εν λόγω
διατάξεων είναι υψηλές για αυτό σας ζητούμε να δώσετε ιδιαίτερη προσοχή
στην τήρηση τους, όπως προβλέπεται στο άρθρο 21 ν. 4177/2013, σε όσους
παραβαίνουν το νόμο επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 1% του ετήσιου
κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 ευρώ. Επίσης στην
περίπτωση που οι εκπτώσεις αποδειχτεί ότι είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές,
μπορούν να επιβληθούν περαιτέρω ποινές βάσει της νομοθεσίας για την
προστασία του καταναλωτή.
Η ΕΣΕΕ και οι υπηρεσίες της παραμένουν στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε
περαιτέρω διευκρίνιση στο θέμα αυτό.
 
Με εντολή Προέδρου,
Αντώνης Μέγγουλης
Γενικός Διευθυντής ΕΣΕΕ
ΟΕΕΘ - TEFTH

© Ομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Θράκης. All rights reserved.
Powered by Prisma Electronics SA.